16 października 2010

Kurs - kolorowanki na użytek haftu

Przedstawiam proces pozyskania wzoru do haftu na podstawie kolorowanki.
1.      Pliki:
a). Kolorowanki - dostępne są w sieci na licznych stronach, mi najbardziej odpowiadają te:
- adisney    
- dibujosparacoloreargratis 
Najlepsze są takie strony z których można je bezproblemowo pobrać w dobrej jakości jak ww.
- colorear (kolorowankę można tylko wydrukować na tej stronie).
Oczywiście jak ktoś potrzebuje czegoś specjalnego lub nowości, to jak tego nie ma na ww. stronach to zalecam szukanie na  zagranicznych (wpisując coloring + bajka po angielsku), na polskich nie ma zbyt dużego wyboru.

Kolorowanki powinny być w formacie plików JPG (JPEG). Jeśli nie są można je przerobić za pomocą darmowego programu PDFCreator. Wynika to z wymogów programu z papierem milimetrowym.
 
b). Zdjęcia animowane znanych osób (gwiazd):
Ciekawa strona, dostępne tam zdjęcia spokojnie też będą się nadawały (jak oczywiście ktoś chce wyhaftować jakiegoś celebrytę), bo przerobione na kreskówki mają mocne linie.
Przykład: Angelina Joli:
 2.      Papier milimetrowy.
Darmowy program z papierem milimetrowym dostępny jest na stronie:
Można go wydrukować i wykorzystać do samodzielnego tworzenia wzorów lub napisów (czasami się przydaje) lub wykorzystać do stworzenia wzoru z kolorowanki.
W programie są dostępne dodatkowe funkcje ("More Options" przycisk po prawej stronie). Po otworzeniu się okna można zmieniać ustawienia, każdorazowo je zatwierdzając ("Update"(aktualizacja) -przycisk po prawej stronie ). 
Ustawienia  tj.: 
-jednostka w cm lub calach "Units" - nie ma znaczenia, 
-grubość linii: major (0,02) i minor (0,01) ("Thickeness") - czyli grubość siatki na wzorze, 
-marginesy ("Margins") można zmienić jak chce się powiększyć wzór w pionie np.: z 0,75 na 0,25.
- kolor linii siatki lepiej zmienić na Dim Grey ("Line color"), czyli na ciut ciemniejszy niż był w ustawieniach (czarny jest niepraktyczny – zlewa się z liniami z kolorowanki po wydrukowaniu),
-rozmiar papieru ("Paper Size") i rozmiar mm ("Grid Size") - ustawia się w zależności od potrzeb.
Zmienione ustawienia zapamiętywane są dla danego komputera. Przy zmianie rozmiarów należy mieć na uwadze, że wydruk dotyczy strony A4, czyli większe wzory nie będą zbyt praktyczne na tym programie. Przy rozmiarze Grid jest drugie okienko „1.0.” in – jeśli przy zmianach rozmiaru nie wskakuje nowa siatka trzeba je sprawdzać i ewentualnie zmienić na taką właśnie wartość. Przy projektach do Kołderek przyjęłam:
- rozmiar papieru: 8,5/11,
- rozmiar Grid: 10 (poziom – 7 kwadratów, pion - 9,5), jak się zmieni margines wielkości te się zmieniają.
Ustawienia rozmiaru zależy oczywiście od przerabianego wzoru.
Po dokonaniu zmian zostaje tylko załadować plik (przycisk „przeglądaj” po lewej stronie). Wybieram plik JPG z wcześniej przygotowaną kolorowanką, zatwierdzam i gotowe. Plik można od razu wydrukować lub zapisać na dysk (w formacie PDF).
W ten sposób otrzymuje się wzór z liniami późniejszego backsticha. Pozostaje wypełnić je tylko muliną.
Program plików nie obraca, ale przerabia w formie w jakiej zostają wgrane. Dla zwiększenia głównego motywu można przed załadowaniem pousuwać z kolorowanki zbędne pole lub wybrać konkretny motyw za pomocą programów do obróbki zdjęć.
Oczywiście można też wgrać zdjęcia, ale na wydruku jest to mało czytelne, bo nie jest to program do obróbki zdjęć na haft. 
3.      Dobór kolorów.
No cóż, trzeba się trochę wysilać, zwłaszcza jeśli nie ma gotowych wzorów z określoną paletą. Przy Hannah Montanie miałam trochę problemów, ponieważ musiałam odnaleźć najpierw zdjęcia na których była w danej sukience i na tej podstawie dobrałam kolory stroju. Ostatecznie główne kolory tej postaci to czarny, biały, szare, żółte i oczywiście róże.  
Wypróbowałam w celu ustaleniu kolorów - program Haftix. Wrzuciłam zdjęcie, ale efekt nie był zbyt zadawalający (jedna wielka różnorodna plama). Jednak w przypadku trudności z własną oceną kolorów można się tym trochę posiłkować.
Przy bajkach animowanych jest łatwiej, bo zazwyczaj bohaterowie tak często się nie przebierają. Wystarczy wejść na jakąkolwiek stronę z galerią zdjęć z filmu (np.: stopklatka ) i dobrać kolor.
Jak zaznaczyłam na początku są to proste wzory, nie stosuję więc tu żadnych cieniowań.
4.      Haftowanie
Linie konturów na siatce nie zawsze pokrywają się z pełnymi krzyżykami, po prostu trzeba ocenić czy potrzebny jest krzyżyk, półkrzyżyk, ¾ itd.- na wyczucie i tyle. Nawet jak nie wyjdzie do końca - backstitch wszystko skoryguje.

Przykładowe przeróbki:
Nr 1

 Nr 2

W podanych przykładach jest dodatkowe tło, którego oczywiście nie trzeba haftować. W przykładzie nr 1 zdjęcie ma tylko pomóc w doborze koloru.  W drugim jest to samo co przeróbka.
W kolorowankach niektóre elementy są uproszczone dość znacznie, mając zdjęcie na podstawie którego powstała można przy hafcie zdecydować o dodaniu jakiegoś pominiętego elementu.
Jak więc widać jest to bardzo prosta metoda. Przeróbka zajmuje kilka sekund.
Obecnie haftuję Hannah Montanę, oczywiście pokażę efekty jak tylko skończę. Sporo przerobionych wzorów dobrałam z oryginalnymi zdjęciami, nie starczy mi pewnie zapału aby haftować wzory z tego samego motyw  zbyt długo, ale na pewno kilka Hannah powstanie.

12 komentarzy:

  1. Dziękuję Ci bardzo za ten kurs :)
    Już mam pierwsze próby za sobą. Świetnie się sprawdza sposób, który podałaś - u mnie z małą zmianą. Nie mam skanera. Za to, zrobiłam print scr, zapisałam w Paincie,i wycięłam potrzebną część obrazka. Potem tak samo jak podałaś.
    Bardzo fajna sprawa. Na pewno będę korzystać.
    Dzięki jeszcze raz :)

    Pozdrawiam
    Gosia

    OdpowiedzUsuń
  2. Interesujące, pobawię się w wolnej chwili :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawy pomysł. Na pewno skorzystam. Dziękuję.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo przydatny kursik, nie znam tego sposobu i musze wypróbowac, jesli dam rade z tym programem. dzieki za podpowiedz.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jej znalazłam twój blog i naprawdę jestem zachwycona, tyle pomysłów tu zanajduje. Mój syn uwielbia kreskówki, więc myśle, że coś mu wyhaftuje. Bardzo dziękuje i dalej oglądam twój blog z zachwytem. Pozdrawia cię nowa obserwatorka :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja kilka lat temu kupiłam sobie program. Wrzucam zdjęcie, rysunek itp. ustawiam sobie poziom szczegółów- im bardziej szczegółowy, tym więcej krzyżyków- wiadomo, a on mi to przerabia. Dobiera mi też kolory mulin. Wybór z chyba 3 firm- Ariadna, DMC i jeszcze jakiejś, oraz o ile pamiętam przelicza, ile motków każdego koloru mi potrzeba.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuję za kurs :) właśnie spróbowałam zrobić obrazek z Bolkiem i Lolkiem, wzór wyszedł fajnie. Pozostaje już tylko dobór kolorów :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  9. Świetny post. Kolejny pomysł na kreatywne spędzenie czasu i danie radochy sobie lub dziecku.
    Naprawdę warto propagować takie blogi, a nie mass-mediową papkę.
    A gdyby ktoś potrzebował, więcej kolorowanek to ja z moim dzieckiem używamy tych dwóch stron:
    Top coloring pages
    Kolorowanki

    OdpowiedzUsuń
  10. Co prawda wpis już nie najświeższy, ale do przerabiania kolorowanek/obrazków/zdjęć polecam sprawdzić program Abakan - co prawda pełna wersja jest płatna (59zł), ale można przed zakupem sprawdzić ją w wersji testowej

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ciekawy i rzeczowy artykuł. W pełni cię wspieram. Napisz więcej powiązanych artykułów i wstępów, aby się ze mną podzielić. Bardzo interesuje mnie ten temat. Motyw strony do kolorowania. Jest bardzo przydatny dla dzieci, ucząc ich wytrwałości, ciężkiej pracy i cierpliwości w wykonywaniu zadań. Gazowana. Odwiedź naszą stronę do kolorowania.
    Printable Coloring Pages for Kids and Adults
    Będziesz miał dobre i satysfakcjonujące doświadczenie.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za każde pozostawione słowo :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

recent posts